Emésztési zavarok

Epehólyag gyulladás

Bár azért eszünk, hogy éljünk, de ahhoz, hogy egészségesen éljünk, jól kell emésztenünk. Alapvető eleme az egészségmegőrzésnek az emésztőrendszerünk karban tartása, hiszen ha nem tudjuk kivonni ételeinkből a megfelelő tápanyagokat, és leadni a salakanyagokat, akkor különféle egészségügyi problémákkal kell szembenéznünk.

Az emésztésben igen fontos szerepet játszó epe a májban termelődik, és az epehólyagban raktározódik. Az epehólyag a máj alsó részénél található, kis, körte alakú zsákocska. Az epehólyagot a zsírok fogyasztása arra készteti, hogy összehúzódjon, és a benne tárolt epét befecskendezze a patkóbélbe, az emésztés színhelyére. Ha nem húzódik össze, akkor az epe pang az epehólyagban. Ha ráadásul az epében sok a koleszterin epekő alakulhat ki, melyben még epefesték, epesav és ásványi anyagok is megtalálhatók. Az epekő következménye lehet az epehólyagnak és kivezető csövének gyakori gyulladása (Cholecisztitisz). Ennek oka lehet a képződött epekő, de oka lehet a környező területek gyulladása is. Nőknél gyakoribb, mint a férfiaknál.

Az epehólyag gyulladás fő tünete:

Puffadás, teltségérzet. Jobb oldali legalsó borda alatt összpontosuló fájdalom. Ez idült esetben lehet apró kellemetlenség, mely étkezés után néhány órával lép fel. Ha a gyulladást az epehólyagban megrekedt epekő okozza, heves fájdalom (epegörcs) jelentkezik, amint az epehólyag megpróbálja az epét átpréselni az akadályon. Ez a fájdalom kisugározhat a hátba és a jobb vállba is. Gyakran kíséri émelygés, epéshányás, étvágytalanság is.
Ha az akadály hosszabb ideig fennáll, az epehólyag megnagyobbodhat. Ha elfertőződik, láz, didergés lép fel.
Teljes epeelzáródás esetén sárgaság jelentkezik. Ilyenkor a széklet agyagszerűen világos, szinte színtelen, a vizelet sötét.

Hogyan előzhető meg?

Fogyasszon kevesebb zsírdús ételt: ilyenek pl. tej, sajt, tojássárgája, vaj, zsíros vörös hús, zsiradékkal készült sütemények. Csökkentse az állati fehérjék és az édesített cukros ételek fogyasztását.
Egyen sok zöldséget és gyümölcsöt (szőlőt, körtét, grépfruitot) C- és E-vitamin tartalmú ételeket.
Fogyasszon több keserű italokat, pl. tonik, ezek segítik a bélmozgást és az epehólyag működését.
Fél citrom levét öntse egy pohár meleg vízbe, és ezt igya meg mindennap reggeli előtt kb. egy órával.
Kerülje a feketekávé, az alkohol, a fűszeresek ételek fogyasztását. A vöröshagymát és a fokhagymát nagyobb mennyiségben feltétlen el kell kerülni.

Az epehólyag gyulladás kezelése:

Heveny roham alatt és utána is fontos a kezelés. A kezelést mindenképp orvos diagnózisára kell alapozni, mert a tünetek könnyen összetéveszthetők vakbélgyulladással vagy más emésztőszervi rendellenességgel, sőt szívrohammal is. A konvencionális orvostudomány szerint ilyen esetben az epehólyagot ajánlatos műtéti úton eltávolítani.
Bár rendkívüli esetben valóban jogos a műtét, de az mindig kockázattal jár, és nem mindig érinti a baj gyökerét.
Ezért szükség van kevésbé drasztikus megközelítésre is.

• Gyógynövénykészítmények

A apróra darált gyermekláncfű gyökeréből és édesgyökérből, citromfűből készítsen teát. Óránként igyon egy pohárnyit, amíg a fájdalom meg nem szűnik. Ehelyett ihat, borsmentából és kamillából készített teát is.

Ha az epegörcsöt zsíros ételek váltják ki, főzzön gyermekláncfűből, apróbojtorjánból cickafarkból, füstikéből és naponta igyon három pohárral.
Teakészítés: a teafüvek 1:1 arányú keverékből vegyen ki 1 evőkanállal, és öntse le 2,5dl forró vízzel. 10 perc múlva szűrje le. (min. 3 hónapig!) Epeserkentő: a máriatövismagot kávédarálón őrölje meg, öntse egy kis üvegbe, és annyi mézet tegyen hozzá, hogy éppen ellepje. Minden evés után egyen egy kis mokkáskanállal belőle.

• Egyéb házi szerek:

Nem sűrűsödik be az epe, ha naponta minimum hat pohár gyógyvizet (elsősorban magnézium- és nátrium-bikarbonátos) megiszik.
Napi egy evőkanál hidegen sajtolt olivaolajhoz tegyen egy evőkanál citromlevet és igya meg. Serkenti az epe áramlását, így könnyebben kiürülnek a kisebb epekövek.
Enyhíti az epegörcsöt, ha a fájdalmas területre törülközőbe csavart melegvizes (nem túl fórró) palackot helyez minimum fél óráig, amíg a görcsök nem enyhülnek- Epehólyaggyulladás esetén azonban semmi esetre se alkalmazza!