„A természet varázsát ontja bőven:
a fűben, virágban és a kőben.”

Shakespeare

A nyári természet gyógyító virágai

A növények gyógyereje évezredek óta ismert. Sokáig elhanyagoltuk ezt a tudást, szinte vakon hittunk a kémiai úton előállított gyógyszerek mindenhatóságában. A régi bevált gyógynövények egy időre eltűntek a gyógyszertárakból, és helyet adtak a jobbnak tartott és mesterségesen előállított készítményeknek.

Az utóbbi időben a helyzet megváltozott. A természetgyógyászat ismét reformkorszakát éli. Kísérletek bizonyítják, hogy a gyógynövények másképp hatnak, mint a mesterségesen előállított kémiai gyógyszerek. Gyógyító erejük ösztönzőleg hat testünkre, mindenféle mellékhatás nélkül. A hasznos gyógynövények száma igen nagy, a legtöbbet nyáron gyűjthetjük. Ekkor virágzik a többségük. A virágzás a növény életében a legszebb időszak, amikor megpróbál mindenkinek tetszeni. A virág él és életet sugároz. Ilyenkor a napfény csupa derűt áraszt, kékebben ragyog az ég. Fedezzük fel és élvezzük a nyári rét virágainak szépségét és ezáltal hangulatunk is vidámabbá, bizakodóbbá válik.

Füves helyeken mindenütt megterem a gyermekláncfű és gyökér (Taraxacum officinale), amely a fészkesvirágzatúak családjába tartozik. Az aranysárga színű, nyelves virágokból álló fészek magányosan ül a belül üreges, levél nélküli tőkocsányon. Megvastagodott, függőleges gyöktörzse van. Tőrózsában álló sötétzöld levelei ép szélűek vagy szeldeltek. A szár és a levelek törési felületükön fehér tejnedvet eresztenek, ami a bőrön barna foltot hagy. Gyökerét és leveleit gyűjtik. Fő hatóanyagai: keserűanyagok, inulin, viasz, taraxacin, cukor, zsír, cseranyag, illóolaj, szaponin, nyálka, káliumsó Mint májgyógyszer, gyomorerősítő használatos, de vese- és hólyagproblémákra is jó. Nem hiányozhat az emésztőrendszer és a tavaszi tisztító kúrák teakeverékéből. A tejnedvben lévő inulin miatt a cukorbetegek is eredményesen alkalmazhatják.

Az apróbojtorján (Agrimonia eupatoria) száraz, homokos területeken, vadon fordul elő. A rózsafélék családjába tartozik, 1 m magasra is megnő. Szára felálló, szárnyas levelei hosszúkásak, szélei fűrészesek, fonákján szőrösek. Apró aranysárga virágai 20-30cm hosszú füzérben állnak. A növény felső szárának virágos leveles részét, valamint az alsóbb részeken lévő leveleket gyűjtjük. Fő hatóanyagok: cserzőanyag, kovasav, flavonoidok Hatása: antibiotikus. Belsőleg gyomor- és bélhurut, hasmenés, epehólyag és az epeutak gyulladásos folyamatainak kezelésére, külsőleg torokgyulladás elleni öblögetésre alkalmazható

Orvosi székfű, kamilla (Matricaria chamomilla) egyik legfontosabb gyógynövényünk. A fészkesvirágzatúak családjába tartozik. Jellemző, hogy virágzatának közepe kúpos. A virágot ún. szedőfésűvel gyűjtik. Fő hatóanyagai: azulént tartalmazó illóolajok, flavonoidok, glikozidok, cseranyagok, keserűanyagok, cukrok és szerves savak. Teája gyulladáscsökkentő, görcsoldó, sebgyógyulást elősegítő, dezodoráló, antibakteriális hatású. Szabályozza az anyagcserét. Külsőleg is használatos mindenféle bőr- és nyálkahártya gyulladások, baktériumos bőrbetegségek, a légutak gyulladásos megbetegedése esetén.

Orvosi somkoró (Melilotus officinális) elágazó, többé-kevésbé felegyenesedő szárú, kétéves növény. A hüvelyesek családjába tartozik. Összetett levelei hármasak, alapjukon pálhát viselnek. Sárga pillangós virágai megnyúlt fürtvirágzatban állnak. Illatuk a frissen kaszált szénára emlékeztet. A hosszú virágzati tengely a levelek hónaljából ered. A növény virágzó, legfeljebb 40 cm hosszú, vékonyabb hajtását gyűjtik. Hatóanyaga: kumarin-glikozidok, flavonoidok, szaponinok Teáját emésztő- és légzőszervi betegségek gyógyítására javasolják. A népi gyógymód kenőcsként, borogatószerként enyhíti a migrénes fejfájást. Visszérgyulladások, fekélyek, gennyes sebek gyógyítására, aranyeres bántalmakra, májbetegségekre, daganatok eloszlatására is használják.

Máj-, epe-, és a bélrendszer működését segítő teakeverék

30 g apróbojtorján
30 g gyermekláncfű és gyökér
10 g orvosi somkoró
20 g kamilla
10 g édekömény

A tea elkészítése: Egy evőkanál teakeveréket 2,5 dl vízben 1 percig forraljunk, 10 percig hagyjuk állni, majd szűrjük le. Naponta étkezések előtt fél órával 1 csészével fogyasztható. (Napközben is iható akár 1,5- 2 liter is.)