KEZDŐDIK AZ ISKOLA! MIT TEGYÜNK, HOGY SIKERES LEGYEN A TANÉV?

 

„Szeptember elseje elérkezett végre. Örömöt csillant az iskolások szemébe. Még alig pitymallik, ők már talpon vannak, nehezen várják, hogy útnak induljanak…” Osvát Erzsébet:Szeptember elseje

iskolakezdés

Minden iskolakezdéskor a diákok fogadalmakat tesznek. Megálmodják a „hegycsúcsokat”, terveket szőnek, nagy célokat tűznek maguk elé. De arra már kevesen gondolnak, milyen úton haladjanak kitűzött céljaik elérése érdekében.

A diákok mindennapi munkája az iskolai elfoglaltságon kívül a másnapi órákra való felkészülés, különórák stb. Ha családban él valaki, természetesen részt kell vállalni – mégpedig egyre nagyobb mértékben – a család közös feladataiból segíteni kell a házi munkában is.

A jó eredmények eléréséhez nemcsak az állandó munka, az állandó tanulás szükséges, hanem foglalkozni kell a szabadidő helyes felhasználásával is.

Tapasztaljuk, hogy az iskolai terhek az év folyamán egyre nőnek és nőnek. Ha tervszerűen, jó beosztással végzik a feladatokat, az növelheti a megmaradó szabadidőt. A sokirányú elfoglaltság mellett megmaradó időt igyekezni kell okosan, célszerűen felhasználni.

Érdemes olyan napirendet összeállítani, hogy abban a munka, a pihenés, a szórakozás váltsa egymást, ne legyen túlfeszített, de ragaszkodjunk hozzá.

 

  • Reggel korán kell felkelni, hogy legyen idő a nyugodt felkészülésre. Ébredés után lehetőleg nyitott ablak előtt legalább 20 perc torna igen hasznos lehet, amely az egész testet felüdíti. Majd alapos mosakodás következzen hideg-meleg váltózuhannyal.

 

  • Hagyjunk időt a reggeli elfogyasztásához.. Gondoljunk arra, hogy a hosszú éjszaka után és a nehéz szellemi megterhelés előtt nem elég a „futtában” bekapkodott kevés reggeli. Ha fáradtan ébred valaki, ami sajnos nem ritkaság, éhgyomorra egy fél pohár mézes, citromos teát lehet ami az alacsony vércukorszintet megnöveli.

 

 

  • Az iskolából hazaérve, ebéd után nem kell azonnal a tanuláshoz fogni. Először jót tesz a nyugodt pihenés.

Passzív időtöltésnek hívjuk a teljes testi nyugalmat, mint pl. a rádiózás, a magnózás vagy a sokszor tapasztalható „semmittevés”.

Aktív foglalkozásoknak azokat az elfoglaltságokat, melyek felszabadítják a gondolatokat, felfrissíti az izomerőt. Ilyenkor mindenki érdeklődésének megfelelően töltse el idejét, sétálhat, sportolhat, barkácsolhat stb.

Előnyösek az izomfejlesztő sportok. Igen jó hatású a rendszeres úszás, evezés, teniszezés, a súlyzózás. De minden mozgás, a napfény, a szabad levegő előnyösen hat a nem versenyszerűen sportolókra is. Lényegesen kevesebb közöttük a „hűléses”, fejfájással, idegrendszeri panaszokkal küszködő beteg.

 

  • Ezután el lehet kezdeni a szellemi munkát, a tanulást. Először az írásbeli feladatokat végezzük el, utána lehet rátérni a megtanulandókra

A tanulás egészségtanáról most csak annyit, hogy tanulásra csak jól megvilágított, alaposan kiszellőztetett, nyugodt helyet válasszunk. Ha a tanulás közben valaki úgy érzi, hogy emlékezőképessége gyengül, elrévedezik, fáradt, álmos vagy esetleg izgatott lesz, rövid időre abba kell hagyni a tanulást, és megfelelő tea vagy illóolaj párologtatásával oldani lehet a problémát. Esetleg rövid testmozgást is lehet végezni. Soha nem szabad gyógyszerekhez nyúlni, ha csak nem orvos tanácsolta!

 

  • A tanulás után korán vacsorázzunk, ami után még egyéb könnyebb teendőket lehet végezni.

 

  • Fontos minden korosztálynak a megfelelő mennyiségű, nyugodt alvás. Sajnos az emberek többsége hajlamos „ lopni „ az alvásra fordítandó időből. Erre ösztönöz pl. a televízió nem egyszer éjfélig tartó műsora. Mivel napi szükséges alvásidő alatt piheni ki a szervezet a fokozódó terhelés fáradalmait, csak ezután kezdhetjük frissen a következő napon a munkát a tanulást. A kifáradt szervezetet a kórokozók is hamarabb betegítik meg és az idegi terhelést következményei is súlyosabbak. Elalvás előtt a szobát jól ki kell szellőzetni.

Reggel korán még egyszer átnézhetjük a leckét, hogy tudatunkban véglegesen rögzüljön.

 

Ha valaki úgy érzi, hogy a lelkiismeretes tanulás ellenére feleléskor, dolgozatíráskor annyira izgul, hogy nem tudja úgy reprodukálni a tanultakat, ahogy szeretné, nincs veszve semmi, szakemberhez kell fordulni, aki megfelelő tanáccsal segít a probléma megoldásában.

 

Sikeres tanévet kívánok!

dr.Gálik Ágnes

06209718015

 

Szorongás, stressz oldás, lelki problémák, zavarok okainak kiderítésése.

Sötlátóterű mikroszkópos véranalízis, Íriszvizsgálat konzultációval, egyénre szabott terápiás javaslattal.

XII. kerület Városmajor u. 2. fsz.4.

 

 

,

 

Megosztással az egészségért
  •  
  •  
  •