Gyomorfekély

Növények a gyógyításban

A fekélybetegségnek többnyire az állandó stressz, idegesség, lelki-szellemi túlterheltség az oka. Az érzelmileg zárkózott emberek betegsége ez, akik nem képesek levezetni a bennük felgyülemlett feszültséget, magukba fojtják gondjaikat, haragjukat. Közismert dolog, hogy ha valaki megijed, akkor elsápad. Ugyanígy a gyomorban is, ijedelem esetén "elsápad" a gyomorfal egyik része (legtöbbször a gyomor kis görbületén vagy a nyombél kezdeti szakaszán). Ez a lelkiállapot felbontja szervezetünk hormonális egyensúlyát, ami végül is fekélyhez vezethet. A tünetek változatosak, emésztési zavar és gyomortáji kellemetlen érzés jellemző.

Gyomor és nyombélfekély a gyomor-bél rendszer felső szakaszán, a gyomor illetve a nyombélben alakul ki, a gyomorban termelődött sósav és emésztőenzim (pepszin) hatására jön létre. A fekély kialakulhat gyógyszerek hatására is, ezt akut fekélynek nevezzük, amely a gyógyszerszedés abbahagyása után meggyógyul. A krónikus fekélyek okainak egy része még ismeretlen. A fekélybetegség szövődménye lehet a vérzés, a hegesedés okozta szűkület, vagy a gyomorfal és a nyombél falának perforációja.

A gyomorfekély hajlamosító tényező lehet a nagymennyiségben termelődő gyomorsav, vagy a Helicobacter pylori . A beteg általában gyomorfájdalommal és hányingerrel, vagy gyomorégéssel jelentkezik az orvosnál. A vérző gyomorfekély tünetei: a szurokfekete széklet, a vérhányás vagy a részben emésztett, kávézaccszerű hányás. A fekélyek átfúrhatják a gyomor falát, a gyomortartalom a hasüregbe kerül, ami hashártyagyulladáshoz vezet. A kialakult súlyos állapot azonnali műtétet igényel.

Ha már megvan a baj, mi a teendő?

1./ Az első a gyomor izgalmát kiváltó szerek elhagyása; ezek közé tartoznak a nem-szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszerek, az alkohol és a nikotin. Ha a kiváltó ok nem egyértelmű, gyomortükrözés válhat indokolttá, melynek során a gyomornyálkahártyából mintát is vesznek szövettani vizsgálatra (biopszia). A baktériumok okozta gyomorhurutot kilégzési teszttel illetve biopsziával lehet diagnosztizálni. A betegséget előidéző kórokozóval szemben ellenanyagok képződnek melyek vérvizsgálattal kimutathatók.

2./ Diétázzunk

A kímélő étrend segíthet a fekély kezelésében, kerüljük a fájdalmat és a puffadást okozó ételeket. Naponta inkább többször, és mindig keveset. Együnk. Ne legyen túlzottan fűszeres, rostos. Kerüljük a cukrot és a savasabb élelmiszereket, mint a füstölt húst, sajtot, kolbászt.

3 / Segítenek a gyógynövények

Mivel sok esetben idegi alapon kerülnek előtérbe a gyomorbántalmak, vagyis az a feszültség, amiben élünk, "a gyomrunkra megy", ezért először is a lelket kell gyógyítani. Gondolkozzunk el, hogy mi zavarja lelki életünket. Az okot kell megszüntetni, akkor a testünk is meggyógyul. Kössük össze a kúrát lelki tisztulással. A gyógynövények a szellemi gyógyításba jól beleillő élőlények. Miért?

• Azért, mert a gyógynövény összeköti a külső Napot a belső nappal. A gyógynövényekben a Nap energiája által keletkeznek azok a fantasztikus hatóanyagok, amelyek harmonizálják szervezetünket.
  • A gyógynövények - bekerülve a szervezetbe - összekötik a Nap energiáját - a gyógyító rezgést - a testben negatív rezgéseket mutató sejtekkel, és átváltoztatják őket pozitív rezgésű hullámhosszra.

Először is igyunk nyugtató-idegerősítteákat, gyomorerosítoként szolgál a következo két recept:

1 Recept

• citromfu 10 gramm
  • galagonyavirág 40 gramm
  • komló 20 gramm
  • macskagyökér 30 gramm

1 evokanálnyi mennyiséget kell 5 percig fozni 2 dl vízben, majd 20 percig kell hagyni ázni, végül leszurni. Naponta kétszer 2 dl-t kell inni.

2. Recept:

• orbáncfű 50 gramm
  • apróbojtorján 40 gramm
  • borsmenta 10 gramm

1 evokanálnyi mennyiséget leforrázunk 2 dl vízzel, 20 percig hagyjuk ázni, végül leszurjük. Naponta háromszor igyunk ilyen teát édesítés nélkül, 20 perccel evés elott.

Emésztésjavító tea: cickafark, körömvirág, orbáncfű, veronikafű, katáng, apróbojtorján – 4 csésze/nap – 4-6 hétig.