Fájdalmak áldott állapotban

A szervezetben zajló óriási változások némely esetben panaszokat, kellemetlen fájdalmakat válthatnak ki. A megváltozott anyagcsere-, hormonális és immunológiai állapota miatt nagyobb a cukorbetegség és a Candida fertőzés veszélye, bizonyos időszakokban például viszketés, hányinger és hányás, íngyulladás, izomgörcs és egyéb kellemetlen problémák léphet fel.

A várandós nőnek különösen ügyelnie kell az egészségére. Ahhoz, hogy a magzat minden megkapjon, amire szüksége van, a kismamának eleget kell pihennie, sokat, de nem túlzott mértékben kell mozognia, és helyesen kell táplálkoznia. A várandós nőnek rendszeresen kell járnia nőgyógyászhoz és terhesgondozásra. Így időben kiderül, ha a kismamát vagy a magzatot valami veszélyezteti. A terhesgondozás igénybevétele mellett hasznát láthatja természetes módszereknek, főleg azért, mert ilyenkor csak az orvos által javasolt, feltétlenül szükséges gyógyszereket szedheti.

• A lábaktól haladó fő visszérre nehezedő nyomás, különösen álló helyzetben az okozója a fájdalmas visszérbetegség és az aranyérbetegség súlyosbodásának vagy kialakulásának. Mindez jelenthet esztétikai problémát és fájdalmat a kismamának. A visszérduzzanat hajlamát fokozza a mozgáshiány, az ásványi anyagokban szegény táplálkozás. Tornáztassuk lépten-nyomon a lábainkat, akár ülő helyzetben is, de különösen álló helyzetben végezzünk feszítéseket és ernyesztéseket. Ha viszont lefekszünk, akkor mindig tehermentesítsük a lábat felpolcolással. Használhatunk gumiharisnyát is. A gyógynövénykészítmények közül a varázsdió, a rutafű, a szelídgesztenye, kamilla és a cickafarkfű kivonatai jót tesznek a vénáknak.
  • A vizelet pangása, megváltozott kismedencei anatómiai viszonyok kedveznek főként az alsó, de a felső (már veszélyesebb) húgyúti gyulladások kialakulásának is. Minden gyulladásos megbetegedés nagy megpróbáltatás, hiszen a gyógyszerek szedését a magzat károsodásának elkerülése miatt kerülni kell. Ezért a legfontosabb az állandóan nagy mennyiségű folyadékfogyasztás, a vizelet időben történő elengedése, tehát nem szabad visszatartani azt. Fontos az általános ellenálló képesség megfelelő szinten tartása is: megfelelő táplálkozással, légzőgyakorlatokkal és mozgással. A mégis kialakult gyulladások kezelésekor orvosi segítségre van szükség, lehetőleg természetes gyógymódokban felkészült orvosokat vagy azokat is kérdezzük meg. Fontos tudni, hogy bizonyos - egyébként jó hatású - gyógynövények fogyasztása sem javasolt a terhesség alatt: pl. medveszőlőlevél, csarabfű, macskakarom. Ha láz, hidegrázás, fájdalmas vizelet, hányinger, hányás, hasi és lágyéki fájdalom lép fel, akkor forduljunk orvoshoz a helyzet tisztázása érdekében.
  • A terhesség ötödik hónapjábatól kezdve gyakran előfordul, hogy a has kicsit megkeményedik, de ez rendszerint nem több enyhén kellemetlen érzésnél. Mindig komolyan kell venni viszont, ha a terhesség bármely szakaszában hasi fájdalom jelentkezik, főleg, ha hüvelyi vérzés kíséri. Olyan probléma jele lehet, amely azonnali orvosi kezelést igénye.
  • A méh tágulása, súlyának növekedése és a méhet tartó szalagok megterhelése okozza az alhasi és combtáji fájdalmat. E fájdalom, amely összefügg a test helyzetével, így bizonyos mozdulatokra enyhíthető is. E fájdalmakat csak az időben elkezdett jóga és tornagyakorlatok képesek enyhíteni. Ha e fájdalom a gyakorlatokkal sem szüntethető, akkor meg kell tanulni a terhesség hátralévő részében vele együtt élni. Különbözik ettől a fájdalomtól a szétszakadás érzése, mely a terhesség utolsó heteiben észlelhető, és a medence szalagjainak meglazulását jelenti. Pozitív azért, mert a szüléshez szükséges megfelelő medenceméretek kialakulását segíti elő.
  • A méh és baba növekvő súlya a gerincoszlop súlyterhelését hirtelen (néhány hónap alatt) megváltoztatja, lazulnak a gerinc melletti szalagok, és így hátfájdalmak jelentkezhetnek. A kellő időben elkezdett torna képes csak csökkenteni ezt a kellemetlenséget, jót tehet azonban az ülő helyzetben végzett szelíd masszázs, a görcsös izmok fellazítása, fizioterápia, akupresszúra, köpölyözés is. Figyeljünk a megfelelően kényelmes és anatómiai cipő viselésére, a nem túl puha fekvőhelyre, valamint a testsúly kontrollálására.

Reggeli rosszullét

A terhesség első szakaszában jelentkező rosszullétek okát nem kellően ismeri még a tudomány. Súlyosabb hányinger és hányás kórházi kezelést igényel. Enyhébb esetekben jót tesznek a légzőgyakorlatok, az akupresszúra, a homeopátia, a növény frissen centrifugált levének gyakori kevés mennyiségének fogyasztása. Nagyon oda kell figyelni az ételek összetételére is, amelyhez kérjük szakember tanácsát.

Lábikragörcsök

Oka nem kellően tisztázott, legvalószínűbb, hogy a kalcium- és foszfátanyagcserével függ össze. Épp ezért ronthatják a történést a lágy sajtok, a kólák, a tartósított élelmiszerek, félkész ételek. Viszont tanácsos csírákat, természetes eredetű kalciumot tartalmazó tablettákat fogyasztani. Igyunk különböző összetételű gyógyteákat, a teák fajtáit rendszeresen váltva. A pasztőrözött tej fogyasztásának előnyeiről a lábikra kapcsán megoszlanak a vélemények. Emelkedjünk sűrűn lábujjhegyre.

Megkönnyebbülés

A terhesség utolsó heteiben, mikor a baba elöl fekvő részei a medence bemenetébe beilleszkednek, egyfajta megkönnyebbülést érez a mama: a gyomortáji nyomás megszűnik, a légzés könnyebbé válik, a hátfájdalom csökken.