A nyári természet gyógyító virágai

A növények gyógyereje évezredek óta ismert. Sokáig elhanyagoltuk ezt a tudást, szinte vakon hittunk a kémiai úton előállított gyógyszerek mindenhatóságában. A régi bevált gyógynövények egy időre eltűntek a gyógyszertárakból, és helyet adtak a jobbnak tartott és mesterségesen előállított készítményeknek.

Az utóbbi időben a helyzet megváltozott. A természetgyógyászat ismét reformkorszakát éli. Kísérletek bizonyítják, hogy a gyógynövények másképp hatnak, mint a mesterségesen előállított kémiai gyógyszerek. Gyógyító erejük ösztönzőleg hat testünkre, mindenféle mellékhatás nélkül.

A teák élettani hatásai

A teában sok flavonoid található, mely antioxidáns hatása miatt csökkenti a rákos megbetegedések és a szívbetegségek kockázatát. A rák elleni védelem szempontjából különösen hatékonynak tartják a zöld teát. Csersav tartalma nem éppen hasznos. Bár testesebbé teszi az italt, viszont akadályozza a vas felszívódását. Lekerülhetjük a kioldódását, ha a teát nem ázatjuk sokáig a vízben.
Találhatók a teákban illóolajok, ásványi anyagok: króm, kálcium, magnézium, vas, réz, A vitaminok közül megtalálható a C-vitamin, a B2 a D- és a K-vitamin, valamint karotinoidok is.
A teában lévő koffein hatására a vér az agy felé terelődik, így az idegrendszert stimulálja., ezáltal könnyíti és javítja a szellemi tevékenységet. Csökkenti az álmosságot és a fáradságérzetet. Fokozza a gyomorsav-elválasztást. Tágítja a veseereit, melynek következtében megnő a vesén átfolyó vérmennyiség. A vérbőség hatására a elválasztott vizelet mennyisége is fokozódik.

Terhesség alatt gyakori problémák kezelése

Gyomorégés

A gyomor megemelt helyzetével, a gyomor és a nyelőcső közötti izomzat meglazulásával és/vagy a túlzottan sok savat tartalmazó táplálkozással függhet össze. Az előbbi típus megfelelő testhelyzet megválasztásával és a kevés, rendszeres étkezéssel csökkenthető. Míg az utóbbi a táplálékféleségek korrekciójával: ne igyunk szénsavas, édes italokat, ne együnk fehér lisztből készült, túlfőzött és nehéz ételeket. Viszont keressük a salátákat, csírákat, enyhén párolt ételeket, a növényi leveket, teákat. Időnként szükséges lehet valamilyen alkalizáló gyógykészítmény fogyasztása is.

Lábikragörcsök

Oka nem kellően tisztázott, legvalószínűbb, hogy a kalcium- és foszfátanyagcserével függ össze. Épp ezért ronthatják a történést a lágy sajtok, a kólák, a tartósított élelmiszerek, félkész ételek. A pasztőrözött tej fogyasztásának előnyeiről a lábikra kapcsán megoszlanak a vélemények. Emelkedjünk sűrűn lábujjhegyre. tanácsos csírákat, természetes eredetű kalciumot tartalmazó tablettákat fogyasztani. Igyunk különböző összetételű gyógyteákat, a teák fajtáit rendszeresen váltva.

Füves helyeken mindenütt megterem a Gyermekláncfű és gyökér (Taraxacum officinale) amely a fészkesvirágzatúak családjába tartozik. Az aranysárga színű , nyelves virágokból álló fészek magányosan ül a belül üreges, levél nélküli tőkocsányon. Megvastagodott, függőleges gyöktörzse van. Tőrózsában álló sötétzöld levelei ép szélűek vagy szeldeltek. A szár és a levelek törési felületükön fehér tejnedvet eresztenek, ami a bőrön barna foltot hagy.
Fő hatóanyagai: keserűanyagok, inulin, viasz, taraxacin, cukor, zsír, cseranyag, illóolaj, szaponin, nyálka, többféle ásványi anyag: kalcium, káliumsó
Mint májgyógyszer, gyomorerősítő használatos, de vese- és hólyagproblémákra is jó. A tejnedvben lévő inulin miatt a cukorbetegek is eredményesen alkalmazhatják.

Visszerek

A lábaktól haladó fő visszérre nehezedő nyomás, különösen álló helyzetben az okozója a visszérbetegség és az aranyérbetegség súlyosbodásának vagy kialakulásának. Mindez jelenthet esztétikai problémát és fájdalmat a kismamának. A visszérduzzanat hajlamát fokozza a mozgáshiány, az ásványi anyagokban szegény táplálkozás. Tornáztassuk lépten-nyomon a lábainkat, akár ülő helyzetben is, de különösen álló helyzetben végezzünk feszítéseket és ernyesztéseket. Ha viszont lefekszünk, akkor mindig tehermentesítsük a lábat felpolcolással. Használhatunk gumiharisnyát is.

A gyógynövénykészítmények közül a varázsdió, a rutafű, a szelídgesztenye, orvosi somkoró, kamilla és a cickafarkfű kivonatai tesznek jót a vénáknak.

Orvosi somkoró ( Melilotus officinális ) elágazó, többé-kevésbé felegyenesedő szárú, kétéves növény. A hüvelyesek családjába tartozik. Összetett levelei hármasak, alapjukon pálhát viselnek. Sárga pillangós virágai megnyúlt fürtvirágzatban állnak. Illatuk a frissen kaszált szénára emlékeztet. A hosszú virágzati tengely a levelek hónaljából ered.
A növény virágzó, legfeljebb 40 cm hosszú, vékonyabb hajtását gyűjtik.
Hatóanyaga: kumarin-glikozidok, flavonoidok, szaponinok
Teáját emésztő- és légzőszervi betegségek gyógyítására javasolják. A népi gyógymód kenőcsként, borogatószerként enyhíti a migrénes fejfájást. Visszérgyulladások, fekélyek, gennyes sebek gyógyítására, aranyeres bántalmakra, májbetegségekre, daganatok eloszlatására is használják.
Orvosi székfű, kamilla ( Matricaria chamomilla ) egyik legfontosabb gyógynövényünk. A fészkesvirágzatúak családjába tartozik. Jellemző, hogy virágzatának közepe kúpos. A virágot ún. szedőfésűvel gyűjtik.
Fő hatóanyagai: azulént tartalmazó illóolajok, flavonoidok, glikozidok, cseranyagok, keserűanyagok, cukrok és szerves savak.
Teája gyulladáscsökkentő, görcsoldó, sebgyógyulást elősegítő, dezodoráló, antibakteriális hatású. Szabályozza az anyagcserét.
Külsőleg is használatos mindenféle bőr- és nyálkahártya gyulladások, baktériumos bőrbetegségek, a légutak gyulladásos megbetegedése esetén.

Ajánlatott elkészítési módjuk

A sokféle ízű teákból érdemes kikísérletezni a számunkra legélvezetesebb keveréket. Száríthatunk mi magunk is, de kész filteres teákat is vehetünk a szaküzletekben. Egy filterből egy pohár tea készíthető (kb. 2,5 dl ).
A szárított növény felső hajtásaiból (levél, virág) ajánlatos egy kiskanálnyi mennyiséget 2,5 dl vízzel leforrázni és 10 percig állni hagyni.
Szűrés után fogyaszthatók. Ha ízesíteni szeretnénk, akkor inkább mézet használjunk cukor helyett, de ízesíthetjük teáinkat késhegynyi fahéjjal és gyömbérrel is.