A baba fájdalmai

Az élet minden szakaszában más és más típusú fájdalmakkal találkozunk, melyeket különbözőképpen élünk meg. A csecsemő azonnal felsír, ha fáj valamije...

A csecsemő már a terhesség alatt, a méhben válaszol a fájdalomingerekre. Hogy az újszülött érez fájdalmat, bizonyítja, hogy ha lábfejét megszúrják, arca eltorzul, fájdalmában fel is sír, és mind a négy végtagját próbálja behúzni. Érzékeli, hogy fájdalmat okoztak neki, de agya még nem tudja pontosan behatárolni a fájdalom helyét. Végtagjainak behúzásával ösztönösen próbálja magát védeni a további fájdalomtól.

Az első év végére már az agy eléggé fejlett a fájdalom helyének azonosításához. Ha ekkor szúrjuk meg a lábfejét, csak azt próbálja elhúzni, miközben felsír fájdalmában.
A szülők hamar megtanulják megkülönböztetni a fájdalom okozta sírást az éhséget, a teli pelenkát, a kimerültséget vagy az unalmat jelentő sírástól.

Amíg azonban a gyermek megtanul beszélni, a szülőknek és az orvosoknak kell kitalálni, mije fáj a gyermeknek és mennyire.

A csecsemőknél gyakran fellép a kólikának is nevezett hasfájás, ami vigasztalhatatlan sírás jelez. A rohamok eredete általában nem ismeretes. A probléma az élet első heteiben jelentkezik, és általában hathetes korig súlyosbodik. Három hónapos korra azonban majdnem minden csecsemőnél elmúlik a kólika. A tünet enyhítésére, a baba közérzetének javítására számos lehetőség van.

A kólikás sírás nagyon jellegzetes: nem olyan, mintha a kicsi fáradt vagy éhes lenne, egyértelműen fájdalmat jelez. Ezt egyes értelmezések szerint a bélfal feszülése okozza, ám a jelenség pontos oka nem tisztázott.

Az állapotot kiválthatják vagy súlyosbíthatják:

• Szoptatási, szopási problémák
  • A csecsemő levegőt nyelhet, emiatt felfúvódik, szélszorulása lesz
  • Tápszerre vagy a szoptatós anya étrendjének bizonyos összetevőire érzékeny
  • A bélfalat beidegző idegek fejletlenek még
  • Szilárd táplálék adása három hónapos kor előtt
  • Egyesek szerint a dohányfüst belégzése vagy a nikotintartalmú anyatejre adott reakció

Hogyan kezeljük?

• A szoptatás alatt ne idegeskedjünk és ne türelmetlenkedjünk, hagyjunk bőséges időt a babának, hogy hozzájusson a számára szükséges tápláló anyatejhez.
  • Étrendünkből szükség esetén iktassuk ki azokat az irritáló hatású anyagokat, amelyek átkerülhetnek az anyatejbe.
  • Az anyatejjel kiválasztódott tápanyagok a bélgáz képződést is fokozhatják. Egyes állítok szerint a karfiol, a brokkoli, kelbimbó, paprika, hagyma, bab, rebarbara, uborka, nemcsak a kismamánál, hanem a szoptatott gyermeknél is fokozza a bélgázképződést. Ételihez adojon hozzá nyugtató hatású fűszereket, például gyömbért, kaprot, kakukkfüvet, fahéjat, édesköményt.
  • Amennyiben a bébi tápszert fogyaszt, maradjon ugyanannál a már bevált fajtánál, hacsak nem a védőnő vagy a gyermekorvos javasol mást.

Próbálkozhatunk gyógynövényekkel is

Minden etetés előtt adhatunk a kicsinek néhány korty meleg herbateát kis csészéből vagy kiskanálból. Az édesköményből, gyömbérből, citromfűből vagy borsmentából készült híg teák ellazítják a gyomor és a bélfalat, és ezzel elejét vehetjük a fájdalmas hasi görcsöknek. Naponta fél dl híg herbateát adhatunk.

Jót tehet még a babamasszázs!

Amikor a kicsi nyugodt, mindennap fektessük az ölünkbe vagy a földre, ágyra terített törülközőre, és gyengéden masszírozzuk a hasát az óramutató járásával egyező irányban lassú, körkörös mozdulatokkal.

A masszázshoz használjuk az alábbi keveréket:

Egy teáskanál melegített oliva- vagy jojobaolajhoz adjunk 1-2 csepp majoránna, rómaikamilla vagy mandarin illóolajat. Ezeknek az olajoknak a gőze belélegezve elősegíti a feszes gyomor- és bélfal ellazulását.

Mikor forduljunk orvoshoz?

Ha a baba hány, rendellenes – pl. véres- a széklete, láza van, kiütéses lesz, nagyon kemény a hasa vagy nagyon keveset eszik.

Gyerekkorban sokan küzdenek fülfájással és fülfolyással. A fülfájós gyerekekre pl. jellemző, hogy vigasztalhatatlanul sír, fájós fülét dörzsöli vagy huzigálja. A baba arckifejezése, nyugtalansága, étvágytalansága, viselkedésének megváltozása vagy testi tünetei például a láz is jelez. A szülők rettegnek a felszúrástól, ám tartanak attól is, hogy károsodik-e a kicsi hallása a sok gyulladás miatt.
Szakemberek szerint nem is a fertőzés, hanem a középfül szellőzésének zavara a probléma oka. Ezért a fertőzéseket elnyomó kezelés nem elég, ugyanis támogatja a folyadék kiválasztását és a melléküregek levegővel való telítését. Nem véletlen, hogy az antibiotikumok, orrcseppek és lázcsillapítók tömeges használata óta megnőtt az idült, elhúzódó, láz nélküli, váladékképződéssel járó középfülgyulladások száma.
Születéskor a középfül még és a melléküregek folyadékkal és embrionális szövetekkel telítettek. Még nincs bennük levegő. Csecsemőkorban fontos folyamat a melléküregek levegővel telítése.

A felső légutak fájdalmai mélyebb kóros folyamat jele, mely az egész szervezetre kihat, nem csak egyes részeire, pl. a középfülre. Ha eldugul a gyerek orra, elzáródik a középfül szellőzése, megváltozik a hallás jellege is, a gyermek mást érzékel, mint a valóság.

Fontos!

Ha tartósan zavart az orrlégzés, és ezáltal a középfül szellőzése, akkor az zavarhatja a gyermek lelki fejlődését is.

Hogyan előzhetők meg?

Az immunrendszer erősítésén túl átfogó higiénével, mely magába foglalja a ritmusos életvitelt a levegőn való mozgást, az egészséges táplálkozást, a megfelelő öltözködést, az érzékszervi ingerek ápolását a megfelelő lakásklímát.

A heveny, szövődménymentes középfülgyulladás kezelése természetes módszerekkel

• Léteznek nyákoldószerek. Pl. borostyánlevél-kivonat vagy a lándzsásútifű-szirup.
  • Orrcseppek: fontosak az orr/fülkürt szellőzésének biztosítása. Próbáljuk meg a tengeri sós öblítést. Léteznek homeopátiás nyálkahártya-apasztó orrspray-k is. Az ingerelt, sebes nyálkahártyára orrbalzsamot alkalmazzunk.
  • A fájdalomra hagymapakolást, meleg kamillavirágos zacskócska a fültájékra vagy tehetünk rövid időre fokhagymaszeletet az ellenkező oldali könyökhajlatba is.
  • Láznál lehet priznicet alkalmazni.
  • Vörösfényű melegítőlámpával is kezelhetjük naponta többször a pici fülét.
  • Inhalálás kamillafőzettel vagy sós vízzel.

Mikor forduljunk orvoshoz?

Amennyiben a fülfájás súlyos vagy néhány nap alatt nem múlik
Ha idegen test vagy genny van a fülben
Ha a fülfájást láz kíséri
Ha a fülből genny, vér vagy áttetsző váladék ürül.